Uchwała nr VIII/45/07Rady Gminy Osiez dnia 30 października 2007w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osie.Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 oraz z 2006r Nr 144, poz. 1042 i Nr 180, poz. 1495) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu

Uchwała nr VIII/45/07
Rady Gminy Osie
z dnia 30 października 2007


w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osie.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 oraz z 2006r Nr 144, poz. 1042 i Nr 180, poz. 1495) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu


uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Osie.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
2) nieruchomości – należy przez to rozumieć część powierzchni ziemskiej, stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego);
3) obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności – należy przez to rozumieć obiekty, w których wykonuje się zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności urzędy organów administracji publicznej, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły i placówki w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz placówki kulturalno – oświatowe;
4) chodniku – należy przez to rozumieć wydzieloną część drogi publicznej służącą do obsługi ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;
5) odpadach komunalnych stałych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, w tym:
a) odpadach komunalnych drobnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne związane z bytowaniem człowieka np. resztki spożywcze, odpady z papieru, opakowania towarów codziennego użytku, resztki poopałowe, zmiotki uliczne, uszkodzone naczynia, tekstylia i inne podobne drobne przedmioty zbierane w typowych pojemnikach;
b) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje rozmiary bądź masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości np.: stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace, gruz itp.;
c) odpadach ulegających biodegradacji – rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikrooorganizmów.
6) odpadach niebezpiecznych – rozumie się przez to odpady, które ze względu na swoje pochodzenie, skład lub inne właściwości lub okoliczności stanowią zagrożenie;
7) odpadach medycznych – należy przez to rozumieć odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń w zakresie medycyny;
8) selektywnej zbiórce odpadów – należy przez to rozumieć segregację odpadów na takie ich rodzaje, które można umieścić w urządzeniach przeznaczonych do selektywnej zbiórki;
9) surowcach wtórnych – należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych części nadające się do gospodarczego wykorzystania np. papier, szkło, tworzywa sztuczne, metale itp.;
10) nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych, oczyszczalniach przyzagrodowych oraz odprowadzane do sieci kanalizacyjnej;
11) zbieraniu odpadów – należy przez to rozumieć każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu, do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania;
12) jednostkach wywozowych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne lub przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
13) składowisku odpadów – należy przez to rozumieć miejsce do gromadzenia odpadów komunalnych, których nie można wykorzystać gospodarczo, spełniające odpowiednie warunki i wymagania budowlane, technologiczne i organizacyjne gwarantujące maksymalną ochronę środowiska i bezpieczeństwo ludzi;
14) zwierzętach domowych – należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
15) zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1762 z późn. zm.);
16) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008).

§ 3. 1. Nieruchomości na terenie gminy Osie powinny być utrzymywane w czystości i porządku, a znajdujące się na ich terenie budynki i obiekty winny być utrzymane we właściwym stanie technicznym i estetycznym.
2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz przyległych chodnikach poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości zabudowanej w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych drobnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) usuwanie odpadów komunalnych i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości, w tym także z miejsc wokół urządzeń do zbierania odpadów lub osłon śmietnikowych oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości;
3) usuwanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń (liści, odpadów komunalnych i innych) z części nieruchomości służących do użytku publicznego, a w szczególności;
a) pryzmowanie zgarniętego z chodnika śniegu i lodu przy krawężnikach, w sposób nie
powodujący utrudnień w ruchu pieszych lub pojazdów;
b) likwidowanie śliskości i gołoledzi poprzez stosowanie środków uszorstniających, które należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyny ich zastosowania;
4) zabezpieczenie nieruchomości przed wydostawaniem się na tereny przyległe odpadów.
3. Zabrania się:
1) usuwania na jezdnię zmiotek zgarniętych z chodnika; zmiotki należy usunąć do pojemnika na odpady;
2) mycia samochodów detergentami, szamponami i innymi środkami chemicznymi oraz
mycia samochodowych silników, podwozi i zespołów napędowych poza miejscami do
tego wyznaczonymi, spełniającymi wymogi określone w odrębnych przepisach;
3) dokonywania wszelkich napraw pojazdów mechanicznych oraz wymiany oleju poza
miejscami do tego przeznaczonymi spełniającymi wymogi określone w odrębnych
przepisach, z wyjątkiem drobnych napraw nie powodujących zanieczyszczenia środowiska.
4) niszczenia obiektów małej architektury, trawników , zieleńców , placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat przystanków;
5) umieszczania na pniach drzew afiszy, reklam, ogłoszeń;
6) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości;
7) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych z terenu nieruchomości;
8) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.

§ 4. 1. Każda nieruchomość zamieszkała musi być wyposażona w estetyczne, szczelne pojemniki lub kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych o pojemnościach dostosowanych do mechanicznego ich opróżniania przez jednostkę wywozową.
2. Pojemniki winny być zabezpieczone przed dostępem gryzoni, kotów, psów oraz przed opadami atmosferycznymi.
3. Ilość urządzeń do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych oraz ich wielkość powinna zapewnić zbieranie wszystkich odpadów komunalnych zmieszanych z terenu nieruchomości przez okres pomiędzy kolejnymi wywozami.
4. Ustala się następujące wskaźniki normatywne do określenia ilości pojemników do zbierania odpadów komunalnych, w jaką winna być wyposażona nieruchomość zgodnie z Tab. Nr 1 (w oparciu o średnie ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych na osobę).

Lp Rodzaj obiektu Norma miesięczna
1. Budynki wielomieszkaniowe Liczba osób zamieszkałych x 0,030 m3 (30 l)
2. Domy jednorodzinne Liczba osób zamieszkałych x 0,025 m3 (25 l) – jednak nie mniej niż jeden pojemnik o poj. 110 l *
3. Gospodarstwa rolne Liczba osób zamieszkałych x 0,015 m3 (15 l) – jednak nie mniej niż jeden pojemnik o poj. 110 l
4. Placówki oświatowe Liczba uczniów i pracowników x 0,003 m3 (3 l)
5. Lokale gastronomiczne Jedno miejsce konsumpcyjne x 0,020 m3(20 l)
6. Lokale handlowe 0,050 m3 (50 l) na każde 10 m2 powierzchni całkowitej - jednak nie mniej niż jeden pojemnik o poj. 110 l
7. Zakłady usługowe, rzemieślnicze, produkcyjne 0,010 m3 (10 l) na każdego zatrudnionego pracownika.
* w przypadku zamieszkiwania posesji przez 1 osobę lub dwie osoby wymagające pomocy osoby drugiej dopuszcza się stosowanie pojemników o poj. 60 l lub dopisanie tej osoby (tych osób) do sąsiedniej nieruchomości, za zgodą właściciela tej nieruchomości.

5. Dopuszcza się wyposażenie nieruchomości w mniejszą ilość pojemników niż wynikającą z wyliczenia wg norm podanych w ust. 4, o ile w umowie zawartej z jednostką wywozową zwiększy się proporcjonalnie częstotliwość wywozu.
6. Pojemniki winny być ustawione na twardej, równej powierzchni, w miejscach łatwo dostępnych dla pracowników jednostki wywozowej. Koszt przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
7. Pojemniki i kontenery na odpady komunalne winny być ustawione w odległości co najmniej 10 m od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką.
Szczegółowe warunki usytuowania urządzeń do zbierania odpadów komunalnych określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
8. Na drogach i w miejscach użyteczności publicznej odpady gromadzi się w koszach ulicznych.
9. Kosze uliczne winny być ustawione w rejonach intensywnego ruchu pieszych, a ich rozmieszczenie i opróżnianie zapewniają:
1) upoważnione przez Wójta Gminy jednostki wywozowe – w odniesieniu do dróg, placów i parków;
2) zarządy spółdzielni mieszkaniowych – w odniesieniu do osiedli mieszkaniowych;
10. Organizator imprezy masowej, zgromadzenia o charakterze publicznym lub targowiska jest zobowiązany do zapewnienia wystarczającej ilości pojemników bądź kontenerów do zbierania odpadów komunalnych.

§ 5.1. Wywóz odpadów komunalnych zmieszanych odbywa się systematycznie wg częstotliwości ustalonej w umowie z jednostką wywozową, z tym że czynności te będą wykonywane:
1) na terenie zurbanizowanym – nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu;
2) na terenach pozostałych – nie rzadziej niż raz na miesiąc w okresie wiosna, lato, jesień i raz na dwa miesiące w okresie zimowym.
2. Na terenach, na których organizowane są imprezy masowe, zgromadzenia o charakterze publicznym lub targowiska odpady winny być usunięte niezwłocznie po zakończeniu oczyszczania terenu, na którym odbywała się impreza lub sprzedaż.
3. Opróżnianie koszy ulicznych odbywać się będzie systematycznie w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu (w okresie zimowym dopuszcza się wywóz raz na dwa miesiące).
4. Zabrania się:
1) wrzucania do pojemników i kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
śniegu, lodu, gorących popiołów – żużli oraz substancji toksycznych, żrących, wybuchowych,
odpadów przemysłowych, medycznych, weterynaryjnych, gruzu i ziemi oraz wylewania do nich substancji ciekłych;
2) wrzucania do koszy ulicznych odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw
domowych oraz działalności handlowej, gastronomicznej i produkcyjnej;
3) zagęszczania śmieci uniemożliwiającego ich usunięcie z pojemnika.

§ 6.1. Selektywna zbiórka odpadów na terenie gminy Osie prowadzona będzie w oparciu o Plan Gospodarki Odpadami Gminy Osie.
2. Do gromadzenia surowców wtórnych wyselekcjonowanych z odpadów komunalnych służą pojemniki z umieszczonymi na nich napisami i oznakowaniami informującymi o ich przeznaczeniu, sposobie użytkowania pojemnika, nazwie przedsiębiorcy będącego właścicielem lub posiadaczem pojemnika.
3. Korzystanie z pojemników do selektywnej zbiórki papieru, tworzyw sztucznych i szkła, ustawionych w ogólnie dostępnych punktach na terenie gminy jest bezpłatne.
4. Pojemniki do odpadów segregowanych powinny być:
1) usytuawne w miejscach umożliwiających korzystanie z nich jak największej ilości osób;
2) ustawione na twardej, równej powierzchni, w miejscach łatwo dostępnych dla
pracowników jednostki wywozowej.
5. Surowce wtórne mieszkańcy winni samodzielnie i na własny koszt dostarczać do wyznaczonych miejsc składowania bądź zbiórki oraz punktów skupu organizowanych przez różne podmioty gospodarcze.
6. Do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać:
1) ceramikę (porcelana, naczynia typu arco, doniczki itp.);
2) lustra;
3) szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości;
4) szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone);
5) szyby samochodowe;
6) pozostałości po zniczach nagrobnych.

7. Do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać:
1) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego;
2) pozostałości po zniczach nagrobnych;
3) opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach;
4) opakowania po środkach chwastobójczych i owadobójczych.

8. Bioodpady wytwarzane w gospodarstwach domowych winny być:
1) w miarę posiadanych możliwości technicznych kompostowane na terenie nieruchomości, z tym, że kompostowanie nie może stwarzać uciążliwości w zakresie usytuowania kompostownika bądź przykrych zapachów;
2) dostarczane do miejsc zbiórki.

9. Na składowiskach odpadów komunalnych mogą być składowane odpady ulegające biodegradacji w następujących ilościach:
1) do dnia 31 grudnia 2010 r. - nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji;
2) do dnia 31 grudnia 2013 r. - nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji;
3) do dnia 31 grudnia 2020 r. - nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji;
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
10. Odpady komunalne wielkogabarytowe oraz odpady z remontów winny być gromadzone na terenie nieruchomości w wydzielonym miejscu, dostępnym dla jednostki wywozowej.
11. Wywóz odpadów wielkogabarytowych następuje na podstawie umowy bądź indywidualnego zlecenia użytkownika nieruchomości, w uzgodnionym z jednostką wywozową terminie.
12. Niedozwolone jest składowanie odpadów wielkogabarytowych i poremontowych łącznie z innymi odpadami komunalnymi.
13.Częstotliwość wywozu surowców wtórnych jest uzależniona od napełnienia pojemników i stosownych umów z firmą wywozową lub zakładem utylizacji odpadów.

§ 7. 1. W przypadku istnienia kanalizacji sanitarnej, właściciele nieruchomości zobowiązani są podłączyć do niej swoją nieruchomość oraz zlikwidować szambo w terminie pół roku od dnia zakończenia budowy kanalizacji.
2. Do gromadzenia nieczystości płynnych, na terenach gdzie brak kanalizacji sanitarnej, służą szczelne, bezodpływowe zbiorniki (szamba) lub przydomowe oczyszczalnie ścieków.
3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego do odbioru.
4. Zabrania się odprowadzać nieczystości płynne do kanalizacji deszczowych, melioracyjnych, rowów otwartych itp. oraz wylewać fekalia na pola.

§ 8.1. Właściciele zwierząt domowych lub opiekunowie zwierząt zobowiązani są do stałego dozoru oraz zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem bądź uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Do obowiązków właścicieli i opiekunów zwierząt należy w szczególności:
1) w odniesieniu do psów:
a) prowadzenie psów w miejscach publicznych wyłącznie na uwięzi, a psów niebezpiecznych dodatkowo w kagańcu;
b) reagowanie w sytuacjach powodujących zakłócenia spokoju, porządku, bądź ciszy nocnej wywołanego uporczywym wyciem i szczekaniem psa;
c) umieszczenie w widocznym miejscu, przy wejściu na teren nieruchomości, odpowiedniej informacji - w przypadku posiadania psów agresywnych.

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a) stały i skuteczny dozór;
b) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.
3. Właścicielom lub opiekunom zwierząt zakazuje się:
1) wprowadzania zwierząt na tereny placów zabaw, boisk szkolnych i sportowych, piaskownic dla dzieci, plaż i kąpielisk oraz na inne tereny objęte takim zakazem z mocy odrębnych przepisów;
2) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności (z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, w tym zakładów weterynaryjnych).
4. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone w miejscach mało uczęszczanych pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

§ 9. Gmina zapewnia ochronę przed bezdomnymi zwierzętami poprzez interwencyjne wyłapywanie zwierząt bezdomnych oraz zapewnienie opieki i schronienia wyłapanym zwierzętom.

§ 10. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie zobowiązani są do prowadzenia hodowli w sposób nieuciążliwy dla sąsiednich nieruchomości:
1) pomieszczenia dla zwierząt utrzymywane będą w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i estetycznym;
2) ścieki, obornik i inne nieczystości powstające w związku z hodowlą lub chowem będą gromadzone w wydzielonych miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu i usuwane z terenu nieruchomości w sposób zgodny z prawem, nie pogarszający warunków sanitarnych, zdrowotnych i porządkowych otoczenia;
3) hodowla nie będzie stanowiła uciążliwości w postaci hałasu, odoru itp. dla innych osób zamieszkujących na nieruchomościach sąsiednich;
4) przestrzegane będą obowiązujące przepisy sanitarno – epidemiologiczne.

§ 11. 1. Na każdego właściciela nieruchomości, na terenie gminy Osie, nakłada się obowiązek przeprowadzenia deratyzacji w przypadku stwierdzenia występowania gryzoni.
2. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli lub zarządców nieruchomości.
3. W związku z prowadzoną deratyzacją właściciele i zarządcy nieruchomości zobowiązani są do:
a. gruntownego oczyszczenia terenu z nagromadzonych nieczystości przed rozpoczęciem deratyzacji;
b. przestrzegania czystości na terenie nieruchomości w trakcie przeprowadzania czynności;
c. zabezpieczenia miejsc wyłożenia trutki przed dostępem dzieci i zwierząt domowych;
d. utrzymania w zamknięciu zwierząt i ptactwa domowego w trakcie akcji.
4. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym , określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.

§ 12. Wykonanie obowiązków, o których mowa w § 5 i 7 właściciel nieruchomości zapewnia poprzez zawarcie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z takich usług oraz przechowywania dowodów wpłacenia za ich wykonanie przez okres dwóch lat.

§ 13. Traci moc uchwała Nr XXIX/164/97 Rady Gminy Osie z dnia 26 czerwca 1997 r. w sprawie ustalenia zasad i sposobu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

§ 14.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 15. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.


Przewodniczący Rady Gminy
(-) Roman Waśkowski


Do pobrania:
Uchwała Nr VIII/45/07 pobierz >>> (107kB) pdf

metryczka


Opublikował: Marek Lejk (9 listopada 2007, 11:46:29)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2160